A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15 „Az adminisztratív terhek csökkentése” című konstrukció keretében megvalósuló „A hatáskör átcsoportosításból adódó szakrendszeri integrációs feladatok” című,
KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00043 azonosító számú projekt részét képezi az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR)továbbfejlesztése, az OKIRkapu projektelem. A fejlesztés célja a természetvédelemmel, a környezetvédelemmel és a hulladékgazdálkodással kapcsolatos közigazgatási eljárások E-ügyintézési törvény rendelkezései szerinti újjászervezése az elektronikus ügyintézés biztosításával és az együttműködő szervek közötti kapcsolattartás biztonságos elektronikus úton történő kialakításával.
Az OKIR továbbfejlesztésének eredményeként, az OKIR adatszolgáltatási lehetőségei, funkciói 2020. január 1-től megváltoznak. Az elektronikusan benyújtható ÁNYK alapú bevallások kiváltásra kerülnek egy új online űrlapkezelő és adatszolgáltató rendszerrel.
Az online felületen keresztül az adatszolgáltatók közvetlenül, egyszerű, ügyfélbarát módon tölthetik fel a rájuk vonatkozó adatokat, férhetnek hozzá adatszolgáltatásaikhoz, vagy kezdeményezhetik azok módosítását. A fejlesztés eredményeképpen az adatszolgáltatás folyamata egyszerűsödik, amely az adatszolgáltatók számára áttekinthetőbb, ellenőrizhetőbb munkát tesz lehetővé. Az adatszolgáltatási felület online kapcsolatban lesz az OKIR adatbázissal és már a kitöltés alkalmával sor kerül azokra az ellenőrzésekre, amelyekre eddig csak a beküldést követően volt mód. Ezáltal az adatszolgáltatás nemcsak gyorsabb és egyszerűbb lesz, de adatminőségi javulást is eredményez az ÁNYK szabta korlátok kiküszöbölése révén.
Az új elektronikus űrlapra történő átállás az alábbi ütemezéssel és dátumokkal történik:
- 2019. december 15-től az OKIR rendszer nem fogad be a továbbiakban ÁNYK űrlapon történő adatszolgáltatást, mivel 2019. december 15 és 31. között történik meg a rendszer átállítása és az adatszolgáltatások új rendszerbe történő áttétele. Az átmeneti időszakban a KÜJ és KTJ számok igénylése zavartalanul működik 2019. december 27-ig.
- 2020. január 1-től az új online szolgáltatással teljesíthetők az adatszolgáltatások.
Az OKIRkapu adatszolgáltató rendszer az interneten a
https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/ linken érhető el. Az OKIRkapuhoz a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) segítségével lehet hozzáférni. A KAÜ-be történő bejelentkezést követően, a felhasználó környezetvédelmi adatszolgáltatásokat (adatcsomagokat) állíthat össze és küldhet be az általa képviselt szervezet nevében.
Az új online adatszolgáltatás keretében is lehetőség nyílik arra, hogy nagy mennyiségű adatszolgáltatás esetében XML-ben történő beküldéssel teljesítse adatszolgáltatási kötelezettségét. Az ehhez szükséges, megújult XML adatstruktúrák az érintettek számára az alábbi címen érhetőek el:
https://kapu.okir.hu/okirkapuugyfel/xmlapiAz új online adatszolgáltatással kapcsolatos további információk és a rendszer elérhetősége az OKIR weboldalán (
web.okir.hu) kerül publikálásra. A működéssel kapcsolatos kérdéseit, problémáit az OKIR Helpdesk számára küldheti meg a
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
email címre.
Kérjük, hogy amennyiben adatszolgáltatási kötelezettsége 2019. év végéig esedékes, a rendszer átállításával kapcsolatos fenti információkat figyelembe venni szíveskedjen, egyúttal javasoljuk, hogy kérdés esetén forduljon a területileg illetékes fővárosi vagy megyei kormányhivatalhoz, illetve katasztrófavédelmi igazgatósághoz.